به طور کلی جواهرات در طول تاریخ از انواع متفاوتی از فلزات و مواد اولیه ساخته شده است مانند صدف، سنگ و حتی استخوان های باقی مانده از زمان ماقبل تاریخ. پر واضح است که با گذری از تاریخ می توان به موارد مختلفی از استفاده جواهرات اشاره کرد از جمله محافظت از انسان در مقابل خطرات زندگی و یا موقعیت های خاص و رتبه بندی های قبیله ای اشاره کرد.در مسیر پیشرفت هنر جواهرات کشف درجه خلوص و رتبه بندی های فلز از اهمیت زیادی برخوردار بوددر طول زمان تکنیک های کار با فلز رنگ و لعاب بیشتری به خود گرفت و آزیین بندی های پیچیده تر محبوب تر شده. سنت ها به حدی از اهمیت والایی برخوردار بود که همراه با اجساد مقداری از زیورآلات ارزشمندشان را  دفن می کردند تا در جهان باقی همراه صاحبشان باشند. فلزات دیگر از طلا در آن زمان ارزشمندتر بود.مقبره ها و آرامگاه ها مکان های بودند که اکثریت جواهرات از آنها منشاٍ می گرفتند.همان طور که در عکس مشاهده می کنید این گردنبند( طوق ) به صورت تا شده از وسط در باتلاقی در بیشه ی شانون در ایرلند در سال 1783 یافت شده است. مورد استفاده آن زیاد مشخص نیست اما احتمالا به عنوان گردنبند مناسبتی از آن استفاده می شده است.در زیر هر دایره ی انتهایی یک منفذه ای وجود دارد که محتمل است برای رد شدن زنجیری جهت نگه داشتن گردنبند بر روی گردن تعبیه شده باشد.

 

جواهرات قرون وسطی سال 1200 _ 1500

طلا، نقره سنگ های ارزشمند توسط خانواده سلطنتی و اشراف زادگان استفاده می شد. فلز مس و برنز فلزات کم ارزش تر توسط افراد معمولی و کم رتبه تر استفاده  می شد.رنگ ها که توسط سنگ های باارزش و لعاب کاری ها ایجاد می شدند بخش مورد علاقه مردمان آن دوره بود.آنها معتقد بودند که برخی از سنگ ها توانایی محافظت از انسان را دارا می باشند.سنگ ها در گذشته بیشتر پولیش می شدند تا تراش خورده شوند.ارزش سنگ ها براساس اندازه زرق و برق شان تعیین می شد برای رنگ و لعاب بخشیدن به طرح جواهر از سنگ هایی که در درجه حرارت بالا تغییر رنگ داده اند و بر روی سطح فلز قرار گرفته اند استفاده می کردند، تکنیک های مورد استفاده آن روزها هنوزهم مورد استفاده قرار می گیرد.در قرون وسطی تصاویری که در پشت صلیب قرار می گرفت به عنوان نقطه مرکز توجه مدیتیشن مورد استفاده قرار میگرفت.برخی تصاویر در دوره به صلیب کشیده شدن مسیح بر سر ابزار هایی همچون نیزه، تازیانه و غیره قرار می گرفت. مروارید سمبل خلوص و سنگ های قرمز نماد خون ریخته شده از مسیح بودند.

 

جواهرات دوره رونسانس :

نماد این دوره، جواهرات پر زرق وبرق بود، لعاب کاری بسیار محبوب  و با پیشرفت در زمینه تراش کاری سنگ ها از درخشندگی بیشتری برخوردار بودند.مذهب نقش بسیار مهمی در زندگی روزانه مردم بازی می کرد بسیاری از جواهرات صرف قدرت نمایی های سیاسی مورد استفاده قرار می گرفتند. علایق کلاسیک  تازه نبوغ یافته تاثیر مستقیم بر روی نوع طراحی ها داشت. این قلم زنی طرح عقرب که متعلق به قرن اول یا دوم قبل از میلاد است که در قرون وسطی به عنوان انگشتر مورد استفاده مجدد قرار گرفته است.عقرب به باور آن زمان دارای یک لایه محافظتی بود که توانایی بهبود بخشیدن به افراد بیمار را داراست.همین طور به دلیل پیوندش با آب اثر خنک کنندگی نیز در تب را نیز داراست همچنین نماد زودیاک نیز می باشد.

جواهرات قرن 17 :

در قرن 17 سبک و طرح جواهرات تغییر کرد سایه های نرم و مخملی تر در سنگ های قیمتی مورد استقبال قرار گرفت و مروارید و جواهراتی که برروی سینه قرار می گرفتند محبوب تر شد، این نوع جواهرات به طور مشخص برروی پارچه های لباس شق و رق قرار می گرفتند. مدل پاپیون و زیورآلات از جنس گیاه نقش مهمی در آن زمان در صنعت جواهرات داشتند. این ترکیب رنگ های خیره کننده نماد مناسبی از نوع طراحی های جواهرات آن دوره می باشد.