10 عدد از سنگ های قیمتی تر از الماس از نظر کمیاب بودن

همگان الماس را به عنوان سنگ قیمتی رایج می شناسند اما حقیقت این است که می توانید این سنگ قیمتی را حتی در جا شمعی معمولی خودتان نیز بیابید. تعداد بسیار زیادی از سنگ های قیمتی در دنیا وجود دارد که درواقع بسیار کمیاب تر از الماس هستند در اینجا ما کلکسیونی از تعدادی خارق العاده ترین آنها را به شما معرفی می کنیم.

  1. پینایت :

    در ابتدا این نمونه از کمیاب ترین سنگ قیمتی در سال 1905 توسط معدن شناس بریتانیای به نام آرتور سی دی در میانمار کشف شد و در سال 2005 نام این سنگ را به عنوان کمیاب ترین نوع سنگ معدنی در کتاب ثبت رکورد گینس یافت می شد. تعداد این سنگ زیبا حتی تا سال 2005 به کمتر از 25 عدد بر روی زمین می رسید امروزه منابع دیگری بر روی زمین از این سنگ یافت شده است با این حال پینایت نام خود را در میان رتبه بندی کمیاب ترین ها حفظ کرده است.

  2. الکساندریت :

    این سنگ قیمتی به دلیل ویژگی های ظاهری خاص اش بسیار شناخته شده است.  رنگ آن وابسته به نوع نوری است که به آن می تابد اگرچه عامل دیگری در تغییر رنگ آن نیز موثر است که آن هم تغییر زاویه دید می باشد البته این ویژگی در سنگ ها به پلئوکروییک نام گرفته است.الکساندریت در میان خانواده زمرد قرار گرفته است البته ترکیبات اش این سنگ را منحصر به فردتر نیز میکند که شامل تیتانیوم آهن و کرومیوم است.

  3. تانزانیت :

    تانزانیت 1000 برابر کمیاب تر از الماس است به همین دلیل این سنگ شناخته شده است. درست مثل الکساندریت،تغییر رنگ تانزانیت نیز به جهت قرارگرفتن کریستال ها و شرایط نور دهی بستگی دارد.

  4. بنیتیت :

    ظاعر فوق العاده بنیتیت در هنگام قرارگیری اش زیر نور UV بسیار چشم گیر است که موجب قرار گرفتن اش در لیست ما می شود اگرچه که رنگ طبیعی آن و خواص فلورسنت اش هنوز به خوبی شناخته شده نیست.

  5. پدرتیت :

    بدیهی است که بعضی از مردم حتی نام این سنگ را تا کنون نشنیده باشند ویا حتی آن را از نزدیک ندیده باشند زیرا تا سال 2003 به خوبی کشف نشده بود. اولین بار در سال 1960 در معدن پدریت د کوه سنت هیلری در کبک کشف شد.

  6. گرندیدریت:

    درست مثل تانزانیت این سنگ نیز دارای خاصیت پلئوکروئیک میباشد و می تواند نور آبی سبز و سفید را انعکاس دهد، در ابتدای امر در ماداگاسکار کشف شد.

  7. الماس قرمز :

    ترتیب قرارگیری الماس ها براساس کمیاب بودن شامل : زرد، قهوه ای، بی رنگ، آبی، سبز، سیاه، صورتی، نارنجی، بنفش، و قرمز است در حقیقت گونه الماسی که ما به خوبی می شناسیم به اندازه ی گستره ی الماس ها کمیاب نیستند. بزرگترین نوع الماس کشف شده تاکنون به نام MAUSSAIEFF RED  وزنی حدود 5.11 غیرات ( در حدود 1 گرم ) می باشد.

  8. ماسگرویت:

    اولین نمونه ی آن که در حقیقت قابل استفاده بود که می شد آن را تراشید و شکل داد مانند تصویر،تا سال 1993 گزارش نشد. در سال 1967 در دامنه کوه ماسگریو در جنوب استرالیا اولین نمونه های آن یافت شد.

  9. جرمجوایت :

    “سنگ های معدنی شفاف و به اندازه ی کافی بزرگ برای تراش خوردن و شکل یافتن ” نام این سنگ قیمتی از این عبارت منشاَ می گیرد. برای اولین بار در سیبری در اواخر قرن 19 یافت شد.

  10. .یاقوت قرمز :

    آکابیکسیبایت ، زمرد قرمز و زمرد اسکارلت نام هایی است که به این سنگ داده اند. در حالیکه که از نظر ترکیبات شیمیای بسیار نزدیک به ترکیبات زمرد و آکوامارین است اما به طور توجه برانگیزی از هر دوی آنها کمیاب تر است این سنگ متعلق به بخشی از اوتاوا و نیو مکزیکو می باشد برخی بررسی های منتشر شده بر این باور اند که یاقوت هایی با کیفیت یکسان 8000 بار فراوان تر از هر گونه ی یاقوت قرمز هستند.