pear shape cut diamond, 1.02 ct

تمامی الماس های تراش داده شده ارزشمند هستند واین ارزش بر اساس اتحادی از عوامل های متفوتی گذاشته می شود کمیاب بودن یکی از آن فاکتور هاست ، الماس هایی با کیفیت های متفاوت خودشان کمیاب تر هستند و البته ارزشمند تر نسبت به آنهایی که موجود نیستند .

الماس ها در سایز های و کیفیت های متنوعی مطابق با سلیقه های مختلف موجود هستند. اولین و مهم ترین موضوعی که مردم درباره ی الماس ها می آموزند این است که هیچ دو الماسی یکسان ساخته نمی شوند، در حقیقت هر الماسی کاملا منحصر به فرد است الماس ها در اندازه ها و اشکال و رنگ ها و مشخصات متنوعی ظاهر می شوند.

متخصصان الماس از روش های سیستماتیک برای ارزش گذاری و گفت و گو روی این فاکتورها استفاده می کنند . اگرچه امکان مقایسه یک الماس با الماس دیگر وجود ندارد.

متخصصان الماس سیستم رتبه بندی تولید شده  GIAدر سال 1950 را مورد استفاده قرار می دهند.

Diamond collage created by Robert Weldon.

که از چهار فاکتور مهم برای توصیف و رتبه بندی استفاده می کند ، شفافیت  تراش ، رنگ و وزن قیراط آن الماس ها می توانند به سبک مد روز در اشکال مختلف تغییر یابند و هنوز هم زیبایی خود را حفظ کنند.

این ها به عنوان 4 فاکتور شناخته شده اند. و هنگامی که در کنار هم قرار می گیرند در واقع توصیف کیفیت الماس کامل را می کنند.و  ارزش الماس کامل بر اساس این ترکیب بندی است.

ارزش یک الماس معمولا برگرفته از کمبود یک یا دو فاکتور از اآن چهار فاکتور مهم می باشد. الماس های بی رنگ نادر هستند اکثر الماس ها رگه های زرد یا قهوه ای دارند بنابراین الماس های بی رنگ جایگاه ارزشمندتری در درجه بندی ها نسبت به الماس های رگه زرد روشن خواهند داشت.

قیمت و نادر بودن به هم مربوط اند : و با توجه به این موضوع یک الماس بی رنگ کمیاب تر و ارزشمندتر از یک الماس با رگه های زرد است.

همین ارتباط مابین کمیاب بودن و ارزشمند بودن بر قرار است میان شفافیت و تراش و قیراط بر قرار است.

4 فاکتور کیفیت الماس را به صورت تک تک توصیف می کند و ارزش فردی هر الماس بر اساس کیفیت توصیف می کند. مراحلی که برای افراد برای بررسی 4 فاکتور مورد استفاده قرار دادند تبدیل به زبان بین المللی شده است، که متخصصان جواهرات می توانند از آن برای ارزش گذاری فردی الماس ها استفاده کنند.

امروزه توصیفی که هر یک از 4 فاکتور دارد تقریبا دقیق تر از هر محصول مصرف کننده دیگری است که تاریخچه ی طولانی هم دارند. 3 تا از این فاکتورها ، رنگ شفافیت و وزن قیراط آن به عنوان اولین معیارهای سییستم رتبه بندی الماس در هند در حدود 2000 سال پیش منتشر شد.

رنگ :

به گونه نا محسوسی تفاوت های رنگی می تواند بر ارزش الماس تاثیر گذار باشد . دو الماس با شفافیت و وزن و تراش یکسان می توانند به دلیل رنگ متفاوت ارزش متفاوتی نیز داشته باشند.

حتی کوچکترین اثری از رنگ می تواند به طور تاسف بر انگیزی در ارزش آن تاثیر گذار باشد.

Diamond, emerald cut shape D, VS2- 1.050ct.01

این الماس با تراش زمرد بی رنگ است و از نظر رده بندی در رتبه یD قرار دارد .

Clarity value chart

در دامنه ی رنگ معمولی، هرچه الماسی به بی رنگی نزدیک تر باشد ارزش بیشتری برای هر قیراط پیدا می کند، جهش بسیار زیادی در میزان ارزش الماس بی رنگ با سایر آنها وجود دارد که بسیار کمیاب است.

الماس ها در رنگ های زیادی وجود دارند، الماس هایی که از دامنه رنگ از بی رنگ به زرد روشن و قهوه ای قرار دارند در گستره ی رنگ های معمولی قرار می گیرند.با در نظر گرفتن این طیف در رده بندی GIA  قرار می گیرند.

Suite of three diamond master stones; “E”, “K-L” and “Z” in grading position: table down, pavilion view.

در لابراتوار GIA  میگویند که الماس ها رتبه بندی رنگی دارند که تحت شرایط کنترل شده ای در قیاس با شاه سنگ ها قرار می گیرند.

GIA Resident Masterstone Series 5A. Left to right: E, F, H-I, J-K, K-L, Z.

 

برای دوری از حدس و گمان از رتبه بندی رنگ الماس ها رتبه گذار ها مقایسه اش می کنند با شاه سنگ که بیان کننده رنگ های شناخته شده است در  GIA  از D_Z هستند.

جدول GIAیک استاندارد صنعتی است برای درجه بدی  رنگی الماس ها هر حرف مبین یک درجه ای رنگ است که بر اساس ته رنگ الماس و تراکم آن نام گذاری می شود.

بسیاری از الماس ها نور مرعی به نام فلورسنس در هنگام قرار گرفتن در معرض پرتو های  UV از خود ساطع می کنند .

اگرچه از دید انسان مرعی نیستند ، امواج  UV  در همه جا وجود دارند، نور خورشید دارای امواج UVاست ،نور فلورسنت نیز آن را ساطع می کند ، تحت شرایط مناسب شما می توانید امواج فلورسنت را در حدود 35 درصد از سنگ الماس مشاهده کنید.

رنگ آبی جزو معمول ترین رنگ های فورسنس در کیفیت سنگی الماس ها به شمار می آید ، در انواع بسیار کمیابی فلورسنس می تواند سفید، زرد و نارنجی و یا رنگ های متفاوت دیگری باشد ، نور فلارسنس آبی قوی می تواند موجب شود که الماس زرد رنگ در زیر نور آفتاب به الماس بی رنگ نزدیک تر شود. آبی و زرد رنگ های متضاد هستند و تمایل دارند که یکدیگر را حذف کنند.

بنابراین نور آبی فلورسنس رنگ زرد را می پوشاند ، اگر پرتو فلورسنس بسیار قوی باشد می تواند موجب شود که سنگ کمی تیره تر و روغنی تر به نظر برسد که سبب کاهش ارزش الماس می شود.