ده تا از برترین و کمیاب‌ترین و گران‌بهاترین سنگ‌های جواهر در تمام دنیا

وقتی درباره سنگ‌های گرانبها فکر می‌کنیم، الماس، زمرد و یاقوت عنوان گران‌قیمت‌ترین سنگ‌های جواهر در تمامی دنیا را به خود اختصاص می‌دهند.
اگر (و یا شاید به طور شگفت‌آوری) تعداد زیادی از سنگ‌های جواهر وجود دارد که کمیاب‌تر و حتی گران‌قیمت‌تر هستند.
در لیست زیر ده تا از نایاب‌ترین و به طور دیوانه کننده‌ای گران‌ترین سنگ‌های جواهر را بررسی می‌کنیم:

۱۰. تانزانیت

این سنگ بنفش متمایل به آبی قابل توجه منحصرا در دامنه‌ی کوه مرلانی در کوه‌های کلیمانجارو درتانزانیا پیدا می‌شود به دلیل دور افتاده و بی‌همتا بودن مکان آن، یک نگرانی جدی وجود دارد که منبع تانزانیت ممکن است در طی ۲۰ سال آینده کاهش یابد و به میزان فوق‌العاده کمیاب شود، با توجه به این موضوع قیمت تقریبی این سنگ برای هر قیراط ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار می‌باشد.

۹. تافیت

زمین‌شناس استرالیایی کنت ریچارد چارز ادوارد تافی معتبر به کشف تافیت در حالیکه مشغول غربال کردن مشتی سنگ جواهر معدنی رنگی سریلانکاییی بود آن را پیدا کرد.
از زمان کشف اولیه آن در سال ۱۹۴۵ فقط مشتی از سنگ‌های تافیت کشف شده بود که عموماً در سریلانکا و تانزانیا بودند.
پس بهتر است به اندازه‌ی کافی خوش شانس باشید تا پیداش کنید قیمت آن ما بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار برای هر قیراط است.

۸. اوپال سیاه

اوپال به طور منصفانه‌ای سنگ جواهر رایجتری است، اما اوپال‌های سیاه کمیاب‌تر هستند این سنگ‌ها دارای رگه‌هایی از رنگ‌های شفاف در چرخه کهربایی هستند که در تضاد واضحی با تیرگی نامتعارف سنگ قرار دارد، تقریبا تمامی اوپال‌های سیاه از جمله لبه‌های روشن در والز جنوبی در استرالیایی این سنگ‌های اعجاب انگیز و تیره حدود ۲۳۰۰ دلار برای هر قیراط قیمت دارد.

۷. بنیتویت

اگر چه لایه‌های رسوبی کمی در ژاپن و آرکانزاس ازب نیتویت استخراج کردند مشخص شد که تنها معدن تجاری و بازرگانی بنتویت در سن بنیتو کالیفرنیا قرار دارد و اگرچه دیگر تولیدات فعالی از این سنگ جواهر فوق‌العاده انجام نمی‌شود که موجب کمیاب‌تر شدن آن می‌شود.
سنگ‌های بنتویت معمولا بهتر است به اندازه یک غیرات یا دو قیراط باشند این یاقوت کبود حدود ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار برای هر قیراط قیمت دارند.

۶. یاقوت قرمز کبود

یاقوت قرمز کبود در کوهستان‌های یوتا به نام واه واه قرار دارد که در واقع تنها مکانی است که کریستال‌هایی با کیفیت سنگ جواهر یافت می‌شود. مکان‌های دیگر در یوتاه، نیو مکزیکو و مکزیک یاقوت قرمز کبود را کشف کردند اما اکثر سنگ‌ها زیادی کوچک اند و یا تراش‌های بی‌ارزش داشتند در صورت در نظر گرفتن فوق‌العاده کمیاب بودن آن، ارزیابی‌های آمارهای زمین‌شناسی یوتاه از هر ۱۵۰۰ دلار الماس با کیفیت سنگ جواهر فقط یک یاقوت قرمز کبود وجود دارد.
یاقوت کبود قرمز تراش داده شده به ارزش حدود ۱۰۰۰۰ دلار برای هر قیراط می‌رسد.

۵. الکساندریت

اگرچه این سنگ به نام تزار روسی الکساندر دوم مفتخر است، الکساندیت نام مستعار خود را که “زمرد در روز، یاقوت در شب” از طیف زیبای رنگی سبز-آبی یا یک جور رنگ قرمز خاص که در مقابل میزان نورهای مختلف متفاوت است، به یدک می‌کشد. از زمان کشف آن در سال ۱۸۳۰ در کوهستان ارال روسیه تاکنون یک لایه‌ی رسوبی جدید کشف شده است که در آفریقای شرقی سریلانکا و برزیل قرار دارد اگرچه این معادل از میزان نایاب بودن و گران قیمت بودن الکساندریت نمی‌کاهد.
الکساندریت می‌تواند تا حدود قیمتی ۱۲۰۰۰ دلار برای هر قیراط برسد.

۴. یشم

اگرچه در طیف متنوعی از رنگ سبز ظاهر می‌شود، از گلابی رنگ تا به رنگ سیب، یشم در نور تراوایی سبز شدید به عنوان بهترین کلاس یشم در نظر گرفته می‌شود. یشم به طور مخصوص به دلیل تاریخچه طولانی‌اش قیمت‌گذاری می‌شود آثار آن به شمال آمریکا و مکزیک باستان باز می‌گردد. یشم سخت و متراکم معدنی به عنوان ابزار و در صنعت اسلحه‌سازی استفاده می‌شد. امروزه یشم اساسا در میانمار قرار دارد و ارزش آن به حدودا ۳۰۰۰۰ دلار برای هر قیراط می‌رسد.

۳. موسگراویت

دلیل قرارگیری این سنگ‌ها در لیست زیر به دلیل کمیاب بودن آنهاست ولی ماسگرویت به طور منحصر به فردی کمیاب است، برای سال‌های زیادی پس ازکشف آن در سال ۱۹۶۷ در ماسگریو جنوب استرالیا، فقط 8 سنگ ماسگرویت در دنیا موجود بود، از آن پس ماسگرویت‌های با کمیت کمتر در گرین لند، آنتراکتیکا، سری لانکا، ماداگاسکار و تانزانیا کشف شدند اما این امر به میزان موجود آن نیفزایید.
این سنگ به حد زیادی نادر و به طور شگفت انگیزی گران قیمت باقی ماند.
به طور تخمینی قیمت آن برای هر ۳۵۰۰۰ دلار می‌باشد.

۲. پینیت

حتی قرن‌ها پس از کشف این سنگ قیمتی توسط معدن‌شناس آرتور سی دی پین،که اولین نمونه‌ی آن به رنگ آن که قهوه‌ای متمایل به نارنجی بود در سال ١٩۵٠ در میانمار، تنها دو نمونه از سنگ جواهر پینیت موجود است که موجب می‌شود آن را از زمره‌ی کمیاب‌ترین سنگ‌ها قرار داد، این سنگ مؤثراً قیمتی است، می‌بایست خوش‌شانس باشید تا نمونه‌ی قیمتی آن را به ارزش ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ دلار برای هر قیراط را بیابید.

۱. الماس ستاره صورتی

مفتخراً رتبه ی کمیاب‌ترین و گران‌قیمت‌ترین سنگ جواهر در دنیا می‌رسد به الماس ستاره صورتی، این سنگ جواهر شگفت انگیزی به وزن ۵٩.۶ قیراط است که در ساختمان مزایده سوثیبی در سال ٢٠١٣ قرار گرفت، الماس صورتی تا به مرز قیمت نفس گیر ٨٣.٢ میلیون دلار رسید اگرچه برنده‌ی مزایده از پرداخت مبلغ خودداری کرد و هم اکنون این سنگ جواهر قیمتی در لیست دارایی‌های سوثیبی قرار دارد و ارزش آن ٧٢ میلیون دلار که معادل ١.٢٠٨.٠۵٣٠۶٣ برای هر قیراط می‌باشد.